Søgemaskineoptimering (SEO)

En hjemmeside er ikke meget værd, hvis der ikke er nogen, der besøger den.

?

Søgemaskineoptimering (SEO) handler om at få et website til at ranke bedste muligt i søgemaskinerne.

Kort sagt så findes der onsite og offsite optimering. Onsite optimering er den type Søgemaskineoptimering (SEO) man laver på sitet. Det vil sige at man optimerer koden samt teksten på sitet, så søgemaskinerne læser siden bedst muligt. Her er kunsten at lave en god beskrivelse og en god tekst til siden.

?

Offsite optimering er de eksterne faktorer, som gør at sitet ranker bedre på søgemaskinerne. Det kan for eksempel være backlinks, som er links fra andre sider til den side man laver søgemaskineoptimering på.

Des flere links der er til en side, des bedre vil søgemaskinerne vudere at den er. Det er i princippet det samme som i den “virkelige verden”.

?

Hvis der er en person, der siger at restautant A er god, så kan det da godt være at den er det, mens hvis der er 50 personer, der anbefaler restaurant A, så er det næsten helt sikkert, at den er god.

Det samme er gældende for links. Hvis der er ét link til din side, så er den ikke ret interessant, men hvis der er 1000 eller 10000 der linker til den, så må den være rigtig god og få dermed en bedre placering i søgemaskinerne.