Derfor skal du skifte til Vinterdæk snart

?

Normal 0 21 false false false DA JA X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Tabel – Normal”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:12.0pt; font-family:”Cambria”,serif; mso-ascii-font-family:Cambria; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-hansi-font-family:Cambria; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}

Som billist er dette vigtigt, da hvis man kører på sommerdæk hele vinteren, kan udsætte ikke bare sig selv men også sine medtrafikanter for høj fare. Grunden til at vinter og sommerdæk kan være en farlig cocktail er, at sommerdæk gør, bilen bremser noget langsommere, hvis det er i vinterføre. Det er derfor vigtigt, at man har vinterdækkene klar til, når sne og slud står for døren, ellers kan det gå grueligt galt. Dog må det også pointeres, at man ikke skal køre med vinterdækkende hele året, men kun hive dem frem om vinteren og så have sommerdæk om sommeren. På en vej, der ikke er våd, vil vinterdæk være lidt længere om at bremse og det skal man lige have i mente, når man bevæger sig ud med de nye dæk på.

Hvilke slags dæk skal man så vælge?

Førhen mente man, at dækket skulle være noget tyndere i bredden for at fungere som et godt vinterdæk, for nemmere at kunne komme igennem sne og is. Denne antagelse har over årene ændret sig og nu kan bredere vinterdæk også fungere ganske fint. Når man så skal ud og købe sig, vil man se, at de er mærket med M og S, som står for Mud og Snow, men dækket skal også have et snefnug-symbol samt bjergsymbol. Når disse forskellige symboler er til stede, er man sikker på, det er vintervæk.

For at få fat på nogen af de bedste dæk på markedet, kan det være en god ide, at tage et kig på de forskellige dæk-test, når man skal vælge hvilken type man ønsker. Hver år bliver der lavet forskellige tests, der tester graden af hvor godt de lever op til kunne køre i glat føre, is og sne. Derfor kan det være en god ide, at tage et lille kig på nogen forskellige tests inden man skal investere, da det godt kan være en jungle at navigere rundt i alle de forskellige, der tilbydes. Man kan også købe sig et par pigdæk, hvis man har lyst til det, da det er tilladt i Danmark nu – dog skal man være opmærksom på, at hvis man vil til udlandet med den type dæk, skal man undersøge lovgivningen i de pågældende lande, da det er forskelligt fra land til land. Dertil kommer at der er kommet en ny mærkning fra EU, som viser om dækket er sikkert og miljøvenligt, den kan man også kigge efter, når man er ude på markedet.

Vigtigheden af vinterdæk

De fleste har sikkert hørt udsagnet, at det ikke er nødvendigt at skifte og man sagtens kan køre på sommerdæk hele året. Dette er en skrøne og det kan være en yderst farlig affære, hvis man ikke er OBS på at få skiftet, når vejret går imod koldere tider. Grunden til man skal skifte er, at vinterdæk er noget bedre til at bremse end almindelige dæk er – faktisk er bremselængden for almindelige en til to gange så lang som for vinterdæk, hvilket kan have en enorm betydning, når man bevæger sig ud i glat føre. På en våd vej vil de to dæktyper have nogenlunde samme bremselængde, men på en tør vej, vil vintertypen være en smule længere tid om at bremse. Som billist skal man dog huske på, at vinterdæk sikrer ikke en 100% i det danske vintervejr, men i trafikken skal man stadig være meget opmærksom på forholdene og køre derefter. Det har en enorm betydning, at bilen kører på de rigtige dæk, men det kan ikke sikre en fra alt. For at opsummere, skal man som bilejer begynde at overveje skift af dæk, når vinteren nærmer sig. Kig efter forskellige tests og få lidt inspiration til hvilke der er gode. Vigtigst af alt, få skiftet dækkene på bilen, men vær samtidig opmærksom på at køre efter forholdene, da det nok er det vigtigste i vintervejret.

?