Oplev Spanien på en ny måde

Sidste sommer prøvede jeg en lidt anderledes sommerferie end normalt. I stedet for bare at dase ved solkysten tog min kæreste og jeg på roadtrip fra Malaga op til Barcelona. Det var en inspirerende og helt anden måde at opleve det spanske land på end jeg hid til havde prøvet. Det var nemt  med billeje i Malaga lufthavn og derfra kørte vi nord på langs med kysten og ind imellem stoppede vi i små hyggelige byer. Fordelen ved sådan en ferie er, at man får badeferie, men uden at man ligger på den sammen strand hele tiden og samtidig får en kulturel oplevelse udover det sædvanlige.

Så snart vi kom lidt væk fra de meget populære turistmål kunne vi have det hele for os selv. Faktisk var det som at udforske et Spanien fra gamle dage. Vi kørte af små smutveje væk fra de store veje og trillede forbi hyggelige byer og områder. I landsbyer omkring Alcante og Vallencia fandt vi de hyggeligste små markeder, hvor vi købte skinke og de lækreste appelsiner. Hele bagsædet af vores udlejningsbil blev fyldt med velduftende frugter og grøntsager, som vi småspiste af på det sidste stykke på turen mod Barcelona.

På vej mod Barcelona, tog vi et smut ind om nationalparken Parc Natural del Garaf. Det er et stort område, som helt sikkert er et besøg værd. Naturen på denne strækning var noget helt for sig. Vi kørte ad veje mellem bjerge og dale. Et fantastisk frodigt område med oliventræer og grønne marker så langt øjet rakte. Det var et skønt naturpust inden vi kørte ind til det pulserende storbyliv i Barcelona, hvor vi skulle aflevere bilen tilbage til biludlejningen i Barcelona.

Da vi kom til Barcelona nød vi et godt langt bad på hotellet og derefter tapas på Ramblaen på ægte spansk vis. For at strække benene lidt gik vi på opdagelse i Gaudís flotte flødeskumsbygninger og besøgte Barcelona smukke Miro museum som ligger smukt placeret med udsigt over byen. Barcelona er hjemsted for meget smuk arkitektur deriblandt den flotte katedral La Sagrada Familía, som har været under opførelse siden 1800 tallet og hvori der stadig arbejdes.

Generelt var kombinationen af natur og storbyferie ideel for os. Det gav både landlig idyl og metropolstemning, som kun en roadtrip kan give. Det vil helt sikkert være noget, vi gør igen i et andet land.