Kend din krops tilstand

Det er ikke nogen som ikke er klar over at den livsstil som rigtig mange danskere ja rigtig mange mennesker verden over lever, hverken er ideal eller særlig fornuftig.
Men hvad de værste ved er at det kræver en livsstilsændring for at rette op på alle de dårlige vaner i igennem tiden har tillagt os som menneske.

For eksempel så bruger mere end 50% af alle mennesker alt for meget salt i deres kost, hvilket øger chancerne for at man kan udvikle blodpropper i hjernen, det binder rigtig meget væske i kroppen og ikke mindst du bliver afhængig og dermed forbruger mere og mere for at få dækket dit behov.

Men for at vide hvad der skal til at kalorier, proteiner, fedt, kostfibre er du blandt andet nød til at vide dit basale kaloriebehov, din fedtprocent og din bmi. Disse kan du udregne selv, købe diverse maskiner eller du kan bruge en bmi beregner, kalorieberegner og fedtprocent beregner de vil alle kunne hjælpe til at finde dit udgangspunkt.
Derefter er det op til dig at lave de ændringer der skal til, for at tilpasse / rette op på din kost og dit aktive liv, dermed sikre at du lever et liv uden en forhøjet risiko for livsstilssygdomme som rigtig mange andre mennesker har.

Når du så har besluttet dig for at ændre i for eksempel din kost, er der nogle simple tommelfingerregler som vil kunne guide dig igennem det meste når du handler.

Produktet skal have et højt indhold af kostfibre og proteiner, de er med til at holde dig mæt i længere tid dermed nedsætte dit daglige madforbrug.
Produktet skal have et lavt indhold af fedt, sukker og salt, for når fedt og sukker falder stiger indholdet af kostfibre og proteiner. Fedt er mange gange et fyldprodukt i det færdige produkt netop fordi det er billigt, hvilket dermed sænker producentens omkostninger.

Et hurtig eksempel kan være Schulstad bondebrød og Skovmands brød.

Bondebrøddet har 42g kulhydrater pr. 100g og kun 7g proteiner og 5g kostfibre.
Hvorimod Skovmandsbrøddet har 35g kulhydrater pr. 100g og 6g proteiner og hele 9g kostfibre.

Men i dag er det blevet langt nemmere at finde disse sunde produkter, netop fordi flere og flere mennesker har fået øjnene op for din risiko de udsætter sig selv for.
Derfor er der blandt andet også lavet flere tiltag så som “Fuldkorns mærket” og “Nøglehulsmærket”, som begge er med til at guide dig til at tage de rige valg når du handler.

Kosten er dog ikke det eneste sted hvor der er mulige behov for ændringer, tilhøre du den del af befolkningen som ikke er særlig aktiv er det også nødvendigt med ændringer her. For rigtig mange af os er slet ikke så aktive som vi tror vi er det, rigtig mange af os forbinder aktivitet med motionscenter, lange løbeture. Det behøver dog ikke at være nogle af delene, du kan træne derhjemme med for eksempel træningselastikker, små håndvægte, stepper og alle de andre træningsredskaber som man kan købe til hjemmet det vigtige er at du er aktiv ikke hvor, hvornår og hvordan.

Du kan for eksempel sagtens træne med træningselastikkerne mens du ser tv, med disse kan du træne hele overkroppen, benene, armene ja selv maven.
Da det ikke er noget som larmer eller kræver nogen form for maskine er det bare at komme i gang foran dit tv, du kan købe disse elastikker hos blandt andet fysioterapeuter og nogle sportsforretninger og de koster normalt omkring 20 til 30 kroner pr. meter.

Husk det er aldrig for sent at starte med at ændre ens livsstil, det er altid bedre sent end aldrig.!