Marketing – Smertestillende medicin sælger bedre end vitaminer

Har du overvejet på at køre en PR-kampagne for at få dine produkter bemærket på nye markeder? Det er spørgsmålet der bliver stillet til virksomhederne i dag af den tekniske-PR ekspert Paul Lynn, der har adresse i Silkeborg. Paul er kommet fra England for at starte Public Relations-virksomhed og fremme kvalitetsprodukter fra danske producenter på de internationale markeder.

Når tiderne er svære skærer virksomhederne ofte ned på markedsføringen, hovedsagelig for at overleve, og til dels på grund af negative rapporter som siger at de bliver nødt til det. Andre virksomheder investerer nu for at komme foran deres konkurrenter. De fleste planlægger for bedre tider forude og tiden til at gøre det er netop nu.

Public Relations er en form for markedsføring, som virksomheder bør overveje. PR er effektiv, fordi den bygger på fagblade, magasiner, Internettet og andre netværk for at skabe interesse om spændende produkter, som kommer ud på markedet. Det er mere omkostningseffektiv end traditionel reklame, og læserne får en mere indgående forståelse om emnet.

Paul forfatter og distribuerer pressemeddelelser og artikler og har specialiseret sig i markedsføring af tekniske produkter. Han giver nogle generelle råd til dem, der tænker på at starte en PR-kampagne:

“Vær kreativ til at begynde med. Det er ikke nok blot at sige, hvad produktet gør. Folk ønsker at vide, hvordan produktet vil være til gavn for dem og løse deres problemer. Fremlæg interessante vinkler og planlæg at holde mediedækningen i gang. Planlæg på  lang sigt, der går mindst 3 måneder, før du kan se de første virkninger, så vær tålmodig, og resultaterne vil komme.”

Paul angiver to kategorier som mange produkter kan opdeles i: »smertestillende midler« (noget, som du skal have) eller »vitaminer« (noget der er rart at have). Så er der dem, der kan bevæge sig mellem de to.

“For eksempel vil nogle måske overveje computer backup-software som” vitaminer “- indtil den dag en virus inficerer deres system. Så bliver det en “smertestillende medicin”, og en nødvendig “lifesaver”. Mit job er at gøre det lettere for kunderne at finde frem til deres’ smertestillende’ side og derefter producere masser af PR-materiale fra den vinkel. Det handler ikke om spind, eller om at genopfinde sandheden – det handler om at fokusere på de positive aspekter, der betyder noget for kunderne.”

I den seneste tid har mange virksomheder droppet de dyre markedsføringsbureauer til fordel for deres egne marketing-løsninger. Nogle ønsker måske at starte i det små og se, hvordan PR arter sig for dem. I hvilket tilfælde Paul kan arbejde med kunderne som en »PR Coach«.

“Der er mange som starter deres eget PR arbejde, men hvis resultaterne ikke kommer hurtigt nok så sker der ofte det, at andre projekter overtager opmærksomheden, og kampagnen går hurtigt i stå. Som PR coach kan jeg give folk de kreative teknikker, jeg selv bruger til at skrive og planlægge.  Jeg kan holdes ajour med kampagnen over telefonen og tilbyde rådgivning, når kunderne har mest brug for det. “

Paul mener at Internettet vil fortsætte med at spille en vigtig rolle for PR, især med reduktionen af brugen af traditionel reklame, og en fremtidig udvidelse af social markedsføring og blogging.

Læs mere på www.networkpr.dk